adhd.amsterdam
ADHD Praktijk M3 nu bij het Vondelpark
Welcome ADHD Amsterdam

ADHD en executieve functies

 

Bij ADHD is er sprake van een vertraagde ontwikkeling van de executieve functies.

Gelukkig ontwikkelen zich deze functies tot 25/30 jaar. Intussen hebben de kinderen die er moeite mee hebben veel begrip en steun nodig.

De executieve functies zijn de  uitvoerende controle functies van het brein, die zich door aanleg en ervaring ontwikkelen. Zij helpen impulsen en gedrag te reguleren. De executieve functies vormen een soort controlekamer van het brein, waardoor het allemaal soepel en netjes verloopt. Een beetje te vergelijken met de controletoren op Schiphol waardoor planning en goede afstemming een veilig en goed functionerend vliegveld tot stand komt.

Het model van de executieve functies van Thomas Brown, psycholoog Yale University, dat we gebruiken, gaat ervan uit, dat de ontwikkeling van de executieve functies bij kinderen met AD(H)D vertraagd kan verlopen.

Elk kind is uniek en heeft ook in zijn ontwikkeling zijn eigen tempo.

Helaas zien wij dat de omgeving soms verwacht dat bepaalde vaardigheden op een bepaalde leeftijd moeten zijn aangeleerd en dat kinderen in de problemen kunnen komen als zij er niet aan voldoen ( bv moet een kind goed kunnen plannen en zijn agenda beheren in  de 1e klas). Als kinderen hiermee moeite hebben, wordt soms verondersteld dat ze het niet wil of dat ze lui zijn. Maar het gaat hier niet om ‘niet-willen’, maar gewoon om nog niet kunnen.

Kinderen zijn hier nog niet zo goed in ontwikkeld en hebben hulp en begrip nodig om deze vaardigheid te leren.

Belangrijke executieve functies, waar kinderen hulp nodig kunnen hebben om deze beter te ontwikkelen:

-              het vermogen om gedrag te remmen ( bv eerst stoppen, denken en dan doen)

-              werkgeheugen (informatie in het geheugen houden bij het uitvoeren van complexe taken)

-              volgehouden aandacht (ondanks afleiding, vermoeidheid of verveling geconcentreerd blijven)

-              met een taak beginnen (zonder dralen, op tijd en efficiënt)

-              doelgericht gedrag (niet afgeleid worden of afgeschrikt door onverwachte gebeurtenissen)

-              metacognitie (zelfinzicht en zelfevaluatie: "hoe heb ik het gedaan?")

-              flexibiliteit (vaardigheid om plannen te kunnen aanpassen als omstandigheden veranderen, omgaan met veranderingen)

-              plannen en organiseren (vermogen om schema’s te ontwikkelen en te kunnen ordenen)

-              timemanagement en prioriteiten stellen

-              reguleren van emoties

 

Sport en muziek maken bevordert de ontwikkeling van de hersenen en helpt kinderen een betere coördinatie en lichaamsgevoel te krijgen; sport en muziek kan helpen om de executieve functies van kinderen te verbeteren.

Ook medicatie werkt stimulerend op de executieve functies en kan deze verbeteren.

Reacties

Commentaar
Jouw naam/bijnaam
Website url
E-mail
Dit is een verplicht veld